BLOGGER TEMPLATES AND Gaia Layouts »

Saturday, 5 May 2012

Assalamualaikum :)
hari sabtu hari ni kan.
semoga semuanya berada dalam keadaan yang sihat 
dan dilindungi Allah s.b.t
today i want to share about
PETUA MURAH REZEKI
DAN DIJAUHI AKAN KESULITAN 
maklom la kan..dalam hidup i kita
tak lari dari kesulitan dan kepayahan demi mencapai 
kebahagiaan :)


Petua Murah Rezeki dan Dijauhi Kesulitan


Abu Yazid Al Busthami, pelopor sufi, pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut.Dengan murung lelaki itu mengadu,"Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. Orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?"

Sang Guru menjawab sederhana, "Perbaiki penampilanmu dan rubahlah roman mukamu. Kau tahu, Rasulullah SAW adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah SAW, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya." Lelaki itu tertunduk.

Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya. Mulai hari itu, wajahnya senantiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdullilah sesudah itu ia tak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah. Keserasian selalu dijaga. Sikapnya ramah,wajahnya senantiasa mengulum senyum bersahabat.

Rupa mukanya berseri. Tak heran jika Imam Hasan Al Basri berpendapat, awal keberhasilan suatu pekerjaan adalah roman muka yang ramah dan penuh senyum.Bahkan Rasulullah SAW menegaskan, senyum adalah sedekah paling murah tetapi paling besar pahalanya. Demikian pula seorang suami atau seorang isteri.

Alangkah celakanya rumah tangga jika suami isteri selalu berwajah tegang. Sebab tak ada persoalan yang diselesaikan dengan mudah melalui kekeruhan dan ketegangan. Dalam hati yang tenang, pikiran yang dingin dan wajah cerah, Insya Allah, apapun persoalannya nescaya dapat diatasi. Inilah yang dinamakan keluarga sakinah, yang didalamnya penuh dengan cinta dan kasih sayang.

see..betapa sayang nya Allah kat kita.
hanya sekadar senyuman..kita dah dapat PAHALA :)

SENYUMAN ADALAH PAHALA :) :) :)






Thursday, 3 May 2012

Assalamualaikum.
salam Jumaat semua.
hari kebaikan.
penghulu segala hari.
Antara Sunnah hari Jumaat :)




jum kite amalkan :)

alhamdulillah..
setelah lama bercuti sempena cuti sem
maka berakhirlah ia.
now!
permulaan sem baru.
azam pon kne baru.
hehe..biasa la kan.
amik tauladan akan perkara yang da lepas2.
apa yang buruk tu ditinggal kan.
apa yang baik tu harus diteruskan :)
mood hari ni pon macam suram je..
maklom la...duduk berdua je kat rumah.
roomate yang lain semuanya belum balik.
masuk2 je rumah hilang segala penat.
sebab da ternampak katil.hehe
#berehat sebentar.
bawak beg yang sangat besar dengan isi nye yang penuh.
cam ni la contoh nye. :P

#sangat berat.
macam nak patah pinggang bawak naik ke tingkat 4 :(

tapi sekarang,adalah masa untuk mengeluarkan segala apa yang 
ada didalam nya.
Ya Allah..tuhan je yang taw betapa 
banyak nak kemas..
sempottt!
insyaAllah.
petang nanti nak pi berurusan di  bank pula.
belum buat i-daftar ni.
lambat daftar kena denda pulak tu.
#duit

Sekarang ni apa je yang tak pakai duit.
semua memerlukan duit.
CONTOHNYA
*accident kena keluarkan duit.
yelah.
sebab nak baiki motor atau kenderaan yang rosak.
apa lagi? 
*tekak kena ulser? merokok..

wiii....lagi la kan..
diantara penyebab nye,,
merokok bagi kaum yang merokok tu..
ade ke kebaikan merokok????
cer jawab...
ok ok..
dah2 ..
karang tak sempat pulak nk pi bersiap2..
pi mana?
la...
kan da ckp tadi..nak pi berurusan dgn bank.
bagi kaum adam...anda jangan lupa
menunaikan fardu kifayah anda :)
dapat pahala taw. 
bagi kaum hawa..jangan la asyik terbongkang je.
ishh...tak sopan sungguh..
jum la kita amal kan amalan sunat pada hari jumaat :)

Wassalam :)




Tuesday, 1 May 2012

Assalamualaikum w.b.t :)

Sekian lama ana belum sempat update blog ni..
Banyak perkara yang berlaku dalam hidup kita ni tanpa kita sedari
banyak hikmah nye kan.
Contoh nye.
Kita hilang seorang yang kita paling sayang..
tapi Allah tu Maha Adil..
setelah kehilangan...
Dia datangkan ramai orang yang menyayangi kita..
Just kita je yang tak sedar akan hikmah tu.... :)

Kepada kawan2 yang terasa kekosongan.
jangan lah kamu semua risau ye..
Janji Allah pasti datang..
pasti akan ditepati-Nya..
InsyaAllah :)

kat sini na nak
 share kat kawan2
sebuah lagu yang mungkin bole di jadikan pedoman.
sebab ana pon selalu dengar,
mungkin boleh menjadi penguat dan semangat kepada semua..


Muhasabah Cinta :)
Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Ku pasrahkan semua pada-Mu
Tuhan baru ku sedar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu

Reff:
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Ilahi muhasabah cintaku
Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Alhamdulillah.

Semoga pencarian cinta manusia kita akan diakhiri kebahagiaan.

InsyaAllah ..

tapi Jangan lupa akan CINTA ALLAH ye

Amin :)))