BLOGGER TEMPLATES AND Gaia Layouts »

Monday, 19 December 2011

Aku Bukan Wanita Biasa


Assalamualaikum W.b.t
terpanggil rasa diri untuk menjenguk halaman yang suda sekian lama di tinggal kan ini.
Tempat curahan hati,rasa dan sebagainya.
Wanita.
lembut sahaja panggilan itu bukan.
di cipta dari tulang rusuk Adam yang bengkok.
hatinye begitu lembut kerana sifat keibuannya.
baik luhur pekertinya menunjukkan betapa santunnya mereka.
"Wanita adalah ratu dan sebagai ratu islam adalah mereka yang tidak bersalam dengan lelaki asing"



Aku wanita.
mengerti akan hati2 wanita yang lain.
tangisnya seperti mutiara jernih yang jatuh ke bumi.
Sesungguhnya Nabi Muhammad S.A.W sangat menjaga akan kebajikan seorang wanita.
"Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan paling  indah ialah wanita yang soleh"
(Riwayat Muslim)
Hadis ini jelas menunjukkan betapa islam memandang tinggi kedudukan wanita dalam kehidupan sejagat.
Malah antara surah yang didahulukan dalam urutan Al-Quran ialah mengenai wanita(An-Nisa)
Rasulullah juga pernah bersabda bahawa : "Ada empat wanita mulia yang juga Penghulu segala wanita ;Asiah binti Muzahim (Isteri Firaun),Maryam binti Imran (Ibunda Isa),Khadijah binti Khuailid (Isteri Rasulullah S.A.W),dan Fatimah binti Muhammad (Puteri Rasulullah)".
Riwayat Bukhari.





Wanita,
di jadikan oleh Allah untuk melengkapi Adam nya.
sesungguhnya aku wanita memerlukan pembimbing seorang ketua yang
berwibawa,kuat pegangan agama nya,serta berupaya membawaku ke jalan yang lurus,iaitu jalan yang di redhai-Nya.

Dengarlah adamku tersayang.
sesungguhnya aku menunggu akan kehadiran mu membawaku bersama
untuk saling melengkapi fitrah kejadian ku ini.
dan aku juga ingin sekali melengkapi fitrah mu dijadikan sebagai lelaki.
amin ya rabbal a'lamin. =)

Sunday, 16 October 2011

mana pergi?hilang menyepi......

~sistem sedang bZ.
~see u again...one day yah..
don't miss me.....
peace..

Tuesday, 23 August 2011

Mid term test,Final Exam VS Persiapan Berhari Raya

Assalamualaikum semua.
hari ni 24 Ogos 2011
bersamaan 23 Ramadhan 1432 Hijrah
kenikmatan mkan berjemaah semasa berbuka puasa bakal ditinggalkan
moga akan ada lagi ramadhan untuk kita pada tahun hadapan

hari yang agak terik,selepas hujan rahmat pagi tadi membasahi bumi ciptaan 
Allah s.w.t yang agung ni.
Subhanallah.
Masyaallah.
besar nye nikmat untuk kita semua kan.
hari ni aq langsung tak ada kuliah.
Assgmnt pulak agak menimbun la .
Mana lagi exercise.
apalah nak jadi.semua tak siap lagi.
Otak kata ingin buat.
tapi hati sibuk kata tak payah.
DILEMA

huh.
ni lah jadi nya kalau penyakit MALAS besar sgt dalam diri.
lepas tu sibuk2 nak pikir pasal persiapan raya.
macam tak raya je kalau tak de baju raya ,kasut raya,handbag raya,stokin raya,songkok raya.
apa2 lagi lah.
Material je semua tu kan.
tapi ini lah hakikat hidup kita kan.
tak salah nak buat tu semua.
tapi kalau dipikirkan logik nya.
Bukan tak beraya pon tanpa semua tu,
raya jugak.
antara salah seorang yang selalu dalam keadaan ni aq lah.
tak usah ckp org lain.
tgok dulu diri sendiri.
yeahh!!mungkin selepas ni perlukan banyak kesedaran dalam diri.
so.
lepas ni kena lah tahan nafsu dunia ni.
hehe
untuk peringatan DIRI SENDIRI dan tak lupa pada 
yang lain.
Kedua.
sekarang ni Unisel tengah sibuk jugak nak buat test.
Quiz lah.
ape2 lah...
bukan apa.
untuk carry mark exam final akan datang
rugi lah pada siapa yang tak datang masa test.
walaupun bukan periksa yang besar tapi dengan markah test or quiz ni lah
yang memberi impak yang besar semasa Result last keluar nanti.

struggle!



"sesiapa yang berusaha nescaya dia lah yang mendapat kebaikan nya"
"sesiapa yang menanam dialah yang mendapat hasilnya"
macam tu lah kehidupan kita.
adakala kita di atas kita lupa bahawa satu hari nanti kita akan berada di bawah
tidak semua yang kita harap kan akan menjadi seperti yang kita harap kan.
bergantung kepada usaha,ikhtiar,doa,serta tawakal.
insyaallah kita pasti berjaya
Allah tu kan Maha Adil.
Maha Mengetahui.
insyaallah.
Ketiga
Tiket bus-Balik Johor-(mak cakap balik je johor malam tu 
tros beli baju raya,yelah,,,agak nya kesian lah tu kan dgn anak dia yang seorang ni..
duduk jauh dari family kat shah alam tu)
hehehe


makanan tradisi orang Bugis.(aq ni darah bugis + jawa )
hehe..
so digabungkan jadi BELANDA
haha



mak aq buat aq touching taw hari tu..
huwaa..
HOME SICK lah..
macam nak cabut je.
tapi perjuangan disini tak selesai lagi.
untuk masa hadapan jugak ni..
so tak boleh la nak memain sangat
cukup2 lah masa sekolah dulu dah banyak main.
sekarang tunjuk kan lah belang sebenar
Mengecapi.menggapai cita-cita.
:)
Sharina,,you can do it!!
fighting!
hehe
ok lah..
kepada semua.
jangan main mercun ye..
bahaya..
kalau putus jari bukan diri sendiri saje yang susah.
mak ayah serta family lain juga susah.
yelah..
kena jaga korang yang sakit.
nak itu lah nak ini lah.
kalau mati terus takpe.
sedih sekejap je.
kapan kan .
kubur kan.
wat tahlil.
dah..
tu je..
senang citer..ni kalu dah sakit banyak karenah nye,..
ok..
datz all.
salam lebaran..
salam ramadhan
chill la...
raya jgn lupa melantak banyak2..
hehe
gurau2 je ok...
senyum la selalu..
selain sebagai sedekah..
senyum juga membuat kan kita sentiasa berada muda dan 
menghiburkan diri kita.


WASSALAM
SHARINA MOHD DIAH
BEST STUDENT OF THE YEAR
UNISEL,SHAH ALAM
MALAYSIA

Sunday, 21 August 2011

Ramadhan semakin dekat meninggalkan kita

KEINDAHAN DAN KEBERKATAN PADA BULAN YANG MULIA INI



Assalamualaikum sahabat sekalian.
salam Ramadhan ye :)
sedar tak sedar sudah 22 hari kita di bulan yang mulia ni kan.
bulan yang penuh barakhah
hermm.
agak nya dapat lagi ke kita berjumpa Ramadhan pada tahun depan kan?
moga2 masih ada Ramadhan untuk kita.
Bulan Ramadhan adalah bulan yang paling banyak kebaikan.
dimana pada bulan ni lah Allah turun kan Al-quran
sebagaimana hadis ni : Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

itulah antara nya..
sedih kan..
walaupun semua sibuk nak buat persiapan berhari raya
tapi keindahan bertarawih,bertadarus,berjemaah semasa bulan Ramadhan akan pergi meninggalkan kita
berdoalah sebanyak yang mungkin sementara kita masih di dalam bulan yang sangat mulia ni.
ape pon..
kepada sahabat blogger dan para pembaca sekalian.
SELAMAT HARI RAYA 
yang bakal menjelang tak lama lagi ni :)






SALAM RAMADHAN DAN SELAMAT BERHARI RAYA
SHARINA MOHD DIAH
UNISEL'S LIFE
BEST STUDENT OF THE YEAR :)

Saturday, 20 August 2011

bzy sampai tak menyempat nak update hehehe

assalamualaikum


AKTIVITI BLOGGING KU SEJAK AKHIR2 NI DECREASE
hehehehe..
da macam aq blaja financial acct pulak kat UNISEL
tapi ape buleh buat..
ini statement yang aq mampu keluarkan..huhuhu
apepon..
kalo sesape yang datang melawat and follow..
KOMPOM aq follow balik..
hehe
sekian
SHARINA MOHD DIAH
STUDENT TERBAIK
UNISEL,SHAH ALAM

Let by gone be by gone,what?: kerinduan teramat pada wajah ini

Let by gone be by gone,what?: kerinduan teramat pada wajah ini: LINKS TO THIS POST

Tuesday, 16 August 2011

kemaruk tomyam sebagai penawar sakit perut

ASSALAMUALAIKUM SEMUA!

rindu nye nak bercerita :)
hari ni hari ke 16 kita di bulan yang penuh barakah!
semoga kita dapat merasai kenikmatan dan kemuliaan bulan RAMADHAN ni ye.
sedap
delicious!
huhu..
EAH!!
ape ni?tetibe je cakap sedap segala
??
macam tak da kena mengena kan.
ahaaa
nak taw x ape yang nina makan tadi..
ala...masa buka la kan.
uh..
melantak...bukannya makan..
TOMYAM CAMPUR 
hasil tangan chef dari RESTORAN KAYU MANIS SEKSYEN 7
hehe
memang terbaik taw..
ade rasa toyam.selalu makan tak pernah tergila-gila sampai teringat-ingat
uh..
kalau tak percaya makan lah.
pergi seksyen 7 shah alam ni ha..
then ada gak makanan lain..
try lah..
i sure korang puas hati
dari makan tempat yang KURENG lah...
sure menjilat ibu jari kaki punya..
hehe
antara crew yang selalu join makan sekaki ialah maisarah,yana najwa dan tak lupa juga
ayu ramli..tenZ all selalu makan dengan aku ye..
:)
sayang lah kat korang bertiga.
huhuhu
lagi satu ade sorang mamat ni dia keja kat restoran ni..
nama dia kite orang panggil "didi" je..
punya lah ramah.
maklom lah nak pikat hati pelanggan.
actually dia ni bukan orang lain disebalik restoran ni.
dia ni salah sorang shareholder taw.
uh..
bagus dijadikan contoh.
muda-muda dah involved dalam dunia peniagaan.
disamping mengurus bisnes lain ..
berkaliber..!
nampak je macam biasa.
tapi diam2 ubi berisi taw.
SINGLE lagi..
hahaaa..
"amacam..boleh masok line x didi??"
hehehe(soalan hot + cepumas!)
pakej la katakan.
duduk shah alam pon bujang je..
kesian..
kata nya tak de kawan .
"apalagi!cari lah orang rumah didi oi,boleh tolong jaga makan pakai segala kan"
(ni aku cakap)
"sape lah nak i,hahaha,u nak ke ?"
(didi pulak yang cakap)
seloroh je dia cakap.
huhu..
ok2..
dah2 la ni kan..
da banyak sangat dah ni membebel!
takut jadi mengarut pulak.
hehehe

tomyam sayur


tomyam campur!!




Wassalam.
SHARINA MOHD DIAH
BEST STUDENT OF THE YEAR!
PEACE :)

Saturday, 13 August 2011

kerinduan teramat pada wajah ini

Assalamualaikum.
suda usang beloG ini setelah sekian lama aq tak jenguk.
terserlah lah kerinduan aq hari ni pada wajah2 mereka ini T_T
>>KERINDUAN TERLAMPAU!<<


family aku tercinta ___muuuahh all <3



syafiq and ayip



ayah ku tercinta __muaahh ayah..!


me with mummy love...sayang makk!!__mmuaah

with all beloved sibling!! :)

me and aunt ika yayang!





ecah with syafiq :)



jaga2!!nanti saya langgar kamu!



dok bawah meja jaga kaki kami..hehehe



with syafiq and ecah :)


bestie forever ___sayang u all ok!







kawan2 tercinta :)
disamping warga P203 Maahad Johor 2010 (aq sayang kalian selamanya :)


jojot(tengah) dila (kanan)...teringat sgt kat korg


Barisan exco asrama(ketua2 Dorm  :)  )

JPAM (kena denda!!!!hahah)kenangan

nasib warga adam JPAM (kena denda gak)

chak!!!!


me and Nana anddddd he,,,see???muka tak payah cakap la...SUMPAH MUKE PENAT GILA GABAN LAH



muka dorg terlebih happy...makan asap banyak ni.




tulang belakang JPAM 


HERO@ JPAM __hehehe..belakang 6 dari kiri


alolo...tomeyh tak?

kawan terbaik ku!!!!

Ahmad Syahrizat b. Mohd Nazir :)



kawan2 seperjuangan dari S.M.A Bugisiah :)


Balik beraya di BP :) 2010



me with jay(penolong ku yang paling setia btggjwb mnjalan kan amanah)
Raby sayang <3



  
SEKIAN
SHARINA MOHD DIAH
UNISEL
PELAJAR PALING COMEL AND CERDIK
:)



Terima kasih kerana sudi melawat BELOG  ini :::)))














Friday, 5 August 2011



ISLAM ITU INDAH!!

Banyak berdoa (terutamanya ketika sedang berpuasa, ketika berbuka puasa dan doa lailatul-Qadar)
Sabda Rasulullah;
إنَّ للصَّائِمِ عِنْدَ فِطْرِهِ لَدَعْوَةً ما تُرَدُّ
"Sesungguhnya bagi orang berpuasa -ketika berbukanya- doa yang tidak akan ditolak". (Riwayat Ibnu Majah dari Abdullah bin 'Amru bin al-'As)
Doa yang makthur dari Rasulullah s.a.w. untuk dibaca ketika berbuka puasa akan kita nyatakan di depan nanti. Adapun doa lailatul-Qadar, maka diriwayatkan dari Saidatina Aisyah r.a. yang menceritakan; "Aku bertanya Rasulullah s.a.w.; 'Ya Rasulullah, jika aku menemui lailatul-Qadar (malam al-Qadar) apakah doa paling baik untuk aku ucapkan?'. Jawab Rasulullah; 'Kamu bacalah doa;
اللَّهُمَّ إنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ العَفْوَ فاعْفُ عَنِّي
"Ya Allah, ya Tuhanku! Sesungguhnya Engkau adalah Tuhan yang maha pemaaf. Engkau suka memaafkan (dosa hamba-hambaMu). Maka maafkanlah daku (yakni ampunkanlah dosa-dosaku)". (Riwayat Imam at-Tirmizi)
Doa lailatul-Qadar ini ada baiknya kita membacanya pada setiap malam di bulan Ramadhan kerana dengan membacanya pada setiap malam, pastinya salah satu doa kita akan bertemu malam al-Qadar sekalipun tanpa kita menyedarinya. Jika kita membacanya secara berselang, ada kemungkinan malam yang kita tidak membaca doa itu, malam tersebut merupakan malam al-Qadar. Maka akhirnya kita terluput dari mendapat kelebihan yang besar ini, walhal ia amat mudah diperolehi.
Menurut ulama', kita digalakkan supaya berdoa pada setiap ketika dan lebih digalakkan lagi berdoa pada bulan Ramadhan terutamanya pada sepuluh hari terakhir darinya (terutama yang ganjil). (rujuk; al-Asas fi at-Tafsir, Syeikh Said Hawa, surah al-Qadar).
ثَلاَثَةٌ لاَ تُرَدُّ دَعْوَتُهُم: الصَّائِمُ حَتَّى يُفْطِرَ، وَالإِمامُ العادِلُ، وَدَعْوَةُ المَظْلُومِ"Tiga manusia yang tidak akan ditolak doa mereka (oleh Allah); Orang yang berpuasa hinggalah ia berbuka, Imam (pemimpin) yang adil,Doa orang yang dizalimi".
(Riwayat Imam Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.) 



ATAS NAMA CINTA-MU ILAHI




Semalam Yang Telah Pergi
Menghilang Tanpa Jejak
Membawa Bersama Cereka
Duka Dan Ketawa

Dan Kini Ku Mencari
Kalau Masih Ada Kesan
Yang Terus Tersisa Di Dada
Pantai Permainan

Jalanan Yang Panjang
Bersimpang Haluan
Bagai Pentas Luahan Rasa
Tiada Sempadan

Pada Awan Biru Ku Melakar Kata-Kata
Pada Langit Cerah Ku Panah Semua Cerita
Dengarlah Mentari Suara Hatiku Menyanyi
Bertebangan Jiwa Merentasi Pelangi

Gerimis Menitis Gugur Membasahi Bumi
Bagai Menangisi Sebuah Cerita Hati
Andai Kau Fahami Semua Hikayat Pendeta
Seribu Tahun Kau Pasti Bisa Setia Ke Alam Syurga

Mungkin Ada Esok
Tuk Ku Ukirkan Kalimah
Menjadi Arca Pembuktian
Pengabdian Cinta



Monday, 1 August 2011

MARI KITA CHECK APA KELEBIHAN YANG KITA DAPAT BILA BERTARAWIH KAWAN!



1. Kelebihan Solat Tarawih Malam 1
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.


2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-2
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-3
Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-4
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-5
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-6
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-7
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-8
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-9
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-10
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-11
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-12
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-13
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-14
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-15
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-16
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-17
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-18
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-19
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-20
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-21
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-22
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-23
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-24
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-25
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-26
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-27
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-28
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-29
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-30
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.



Wednesday, 27 July 2011

soo sleepy during classes!

Assalamualaikum..
hai all..
aha...
banyak nye claz!
pagi2 tadi je dah ade claz financial account.
uh.
LEDGER.
CONCEPT
JOURNAL
BOOKKEEPING
uhhh...
banyak.
sok ade quiz bisness math.
huhu..
-approximate
-exect simple interest
exect ordinary simple interest!
AMIK KAW...
ahaha..
ape ni.....
poning.
tapi chill la kan..
aQ kan teror,,
aminnnn..
ok..
tata..
nothing to say coz imma very sleepy.
zzZZzzZZ.....
lalalalala..
krroooorrrr...
hiiiiiiie....
kroooorrr...
ngorok yokx..
bye....

Monday, 25 July 2011

"SELAMAT PAGI MURID2!"
''harini saya nk aja menyanyi
yokkk..
bangun semua ya.
saya nak kamu semua nyanyi lagu NEGARAKU
lepas tu
lagu MAAHAD JOHOR.
TAPI SEBELUM TU...
kamu semau kena mengaku yang cikgu adalah cikgu yang paling hensem.
kalau tak saya hukum sorang2 bace surah yassin 5 kali.
harrr....nak ke tak?
ngaku cepat..ha cepat la...
hahaha..''


masa depan cerah bersama cikgu.!


Friday, 22 July 2011

tummy tummy tummy..

wahhhh..
pagi2 dah lapar...
ape nak buat ni..
dah la belum mandi..
aha..
penyakit M berleluasa...
uh..
MALAS...
malas nk update blog.
malas nk mandi.
malas nk makan TAPI lapo
malas nk wat assgment.
malas nk kemas.
waaaa...
ape ni....
semua berkaitan MALAS.
isshh...
teruk kan...
fighing..!!!
lawan kemalasan......
tata.
ahahaa..
still malas lagi nk update.
saje nk biar kan dunia blogging ku bersawang.
gud bye bebeh...

Thursday, 14 July 2011

Tutorial i-Daftar bagi students UNISEL










SEMESTER REGISTRATION PROCEDURE (SENIOR STUDENTS)
VIA ON-LINE


@ Record and Graduation Unit, Academic Management Division, Registrar Office


A. GENERAL INFORMATION
1. The Semester Registration (Senior Students) for the Undergraduate Students and the Foundation
Year Students will be conducted via On-Line (Online) / i-Daftar on the UNISEL website
(www.unisel.edu.my).

2. i-Daftar Registration can be done in any place that has Internet access.

3. The Semester Registration Period (Senior Students) are as follows:
a) Foundation Year Students (01 – 03 October 2010) - 3 days
b) Undergraduate Students (12 - 21 November 2010) - 10 days

4. The information in relation to the Semester Registration Fees is available on the UNISEL website
and (www.unisel.edu.my ).

5. Students are required to pay the registration and outstanding fees before the Semester
September and November 2010 registration day (Please refer to or Finance Office to
obtain information on outstanding balances).


6. Students with the following status please call 03-3289 8660 / 03-3280 5020 (UNISEL Bestari
Jaya Campus) or 03-5513 4958 (UNISEL Shah Alam Campus) from 8.30 am to 5.30 pm, Monday
to Friday or by e-mail: i_daftar@unisel.edu.my:-
a. Not active / not registered in the previous semester (without permission) - (ABSENT /
DORMANT)
b. Suspension of Studies (SUSPENDED);
c. the academic status of students' as ‘Failed’ [FAIL (FS) / EXPELLED].


B. IMPLEMENTATION
1. On-Line Registration Process / i-Daftar (Students can also refer to Appendix A)
a) The Semester Registration Fees can be made to Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB)
through the following methods:
i. Payment by bank-in counter at any BIMB branches:
Account No: 12038010051888. The account is in the name of the University Industri
Selangor, or
ii. The Finance Office Counter UNISEL in both campuses.


b) Log in to the UNISEL official website ( www.unisel.edu.my), click the i-Daftar icon, enter your
User ID and Password and click "Login".


c) Students with outstanding fees are required to pay (Kindly refer to or the Finance
Office to obtain information on outstanding balances) before being allowed to register.


d) Students with academic status as stated in 6 (a) are required to refer to Record Unit or the
respective faculty before allowed to register.
SEMESTER REGISTRATION PROCEDURE (SENIOR STUDENTS)
VIA ON-LINE
@ Record and Graduation Unit, Academic Management Division, Registrar Office



e) Key-in your Reference Number of the Bank-in Slip or University Receipt Number (if payment
made at UNISEL Finance Office). Students have to pay the Semester Registration Fees
and/or Resident Fees before proceed with the registration.


f) Click ‘Semester Registration” and after the completion of the registration process, the
students’ status will be automatically converted to "ACTIVE" status.


g) Print the i-Daftar Registration Slip, and please bring the i-Daftar registration slip with the
Reference Number of the Bank-in Slip or University Receipt Number when you register
(check-in) at students’ residence or as a proof of payment when dealing with the university.


h) Click on "Logout" to end the process.



C. LATE REGISTRATION
1. Students who register after the semester registration session, WILL BE FINED (LATE
REGISTRATION) as the rate specified in the UNISEL Academic Regulations’ Book.


2. Students are not allowed to register and were advice to Differ Studies after the registration period
end:-
a) Foundation Year Students (15 October 2010, Friday)
b) Undergraduate Students (13 December 2010, Friday)


D. RESPONSIBILITY
1. Students need to renew their ‘student status’ at the beginning of each semester during the study
period because the university will not issue a letter of reminder.
E. HELP DESK
1. If the students need assistance in the following matters, kindly call the number stated below
(8.30am - 5.30pm, Monday to Friday) or contact us via e-mail: -
☺ Student Status : 03-3289 8660/03-3280 5020 (UNISEL,Bestari Jaya Campus)
03-5513 4958 (UNISEL, Shah Alam Campus)
Or;
e-mail: i_daftar@unisel.edu.my
☺ Financial Status: 03-3280 5040/5043 (UNISEL Bestari Jaya Campus)
03-5522 3488/3558 (UNISEL Shah Alam Campus)
Or;
e-mail: i_kewangan@unisel.edu.my
☺ Technical Assistance: 03-5522 3434/ 3280 5199
Or;
e-mail: pict@unisel.edu.my; i_cict@unisel.edu.my
SEMESTER REGISTRATION PROCEDURE (SENIOR STUDENTS)
VIA ON-LINE
@ Record and Graduation Unit, Academic Management Division, Registrar Office




Faculty/Center Help Desk:-
☺ Faculty of Biomedical & Health Sciences: 03-5522 3421
☺ Faculty of Communication & Media: 03-5522 3552
☺ Faculty of Art & Design: 03-5522 3561 / 3422
☺ Faculty of Biotechnology & Life Sciences: 03-3280 5020
☺ Faculty of Engineering: 03-3280 5122
☺ Faculty of Business: 03-3280 5124 / 5522 3400
☺ Faculty of Industrial Information Technology: 03-3280 5121
☺ Faculty of Social Sciences & Industrial Studies: 03-3280 5094
☺ Faculty of Education and Language Studies: 03-3280 5093 / 5123 / 5522 3480
☺ Faculty of Sciences and Environmental Technology: 03-3280 6048
☺ UNISEL Graduate School of Management: 03-5522 3532 / 3522
☺ Centre for Graduate Studies: 03-5222 3437

banyak yang tak taw kan..?



TAHAJJUD(Solat Malam)

Solat tahajud ialah ibadah yang kita lakukan pada malam hari,biasanya tengah malam atau lewat tengah malam. Solat tahajud juga dikenali juga sabagai shalatullail.Solat ini sangat baik dilakukan terutama kepada para pemimpin Islam kerana Rasulullah S.A.W dan para sahabat r.a tidak meninggalkan solat
ini sepanjang hayat mereka, sebagai ibadah tambahan.
Dalam Al-Quran terdapat banyak ayat-ayat yang menggalakkan umat Islam mengerjakan solat tahajud sebagai ibadah tambahan pada waktu malam begitu juga terdapat beberapa hadis Nabi S.A.W. mengenai perkara ini.

Tidur & Solat Tahajjud

Umumnya manusia mengatakan tidur malam perlu antara enam hingga lapan jam sehari. Tetapi pendapat ini ditolak oleh para saintis Barat seperti Dr Ray Meddis,seorang profesor di Department of Human Sciences, England University of Technology yang mengatakan bahawa manusia sebenarnya perlu tidur malam selama tiga jam sahaja.
Waktu tidur boleh dibahagi kepada dua bahagian - tidur ayam dan tidur lelap. Mimpi biasanya berlaku dalam tidur lelap (deep sleep). Manusia perlu berlatih untuk dapat tidur lelap kerana tidur ayam adalah masa berangan-angan yang membuang waktu sahaja. Tidur yang sebenarnya ialah ketika tidur lelap yang mengikut kajian saintis Barat ialah selam tiga jam.

Kita merasakan bahawa tidur malam kita selalu tidak cukup. Ini kerana kita tidak terlatih atau mengikut peraturan yang perlu diikuti ketika tidur.


Rasulullah S.A.W. telah memberikan contoh yang baik untuk tidur lengkap dengan doa-doanya. Bolehlah kita ringkaskan latihan untuk tidur malam seperti :

1. Makan malam yang sedikit sekadar alas perut supaya tidak lapar. Jika kita makan malam yang banyak ianya akan menyebabkan kita cepat mengantuk dan susah bangun dari tidur, sudah tentu kita akan terlebih tidur pula.
2. Tunaikan solat Isya' sebelum tidur.
3. Bersihkan tempat tidur seperti tilam, bantal dan cadar dari habuk dan lain-lain kotoran.
4. Amalkan doa-doa sebelum dan sesudah tidur seperti yang diajarkan Rasulullah S.A.W.
5. Kurangkan masa tidur dari lapan jam sehari kepada tujuh jam sehari untuk bulan pertama latihan; pada bulan kedua kurangkan masa tidur malam kepada enam jam sehari, seterusnya pada bulan ketiga kepada lima jam sehingga kita boleh tidur untuk masa tiga jam sahaja.

Cara untuk kita tidur dan bangun juga mempunyai peraturan yang perlu diikuti untuk menjaga kesihatan dan mengelakkan diri dari dihidapi pelbagai penyakit. Umpamanya kita yang suka bangun tidur melompat dari tidurnya boleh menghadapi risiko sakit jantung yang boleh membawa maut. Demikian menurut pendapat seorang doktor dari China - Dr Huang Guoxiong dari Kolej Perubatan Lioning.

Di dalam Al-Quran ada menyebut segolongan manusia yang masuk syurga kerana ibadah malamnya dan kurang tidur malam. Firman Allah dalam Al-Quran yang bermaksud : " Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa ada di dalam syurga dan dekat dengan air yang mengalir. Sambil mengambil apa yang diberi oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka sebelum ini di dunia adalah orang-orang yang berbuat baik. Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam. Dan di akhir-akhir malam mereka memohon ampun kepada Allah." ( Surah az-Zariat ayat 15-18 )



Pendapat Ahli Sastera Barat

Terdapat juga ahli sastera barat yang menceritakan mengenai kelebihan mengurangkan tidur untuk mencapai kerjaya yang cemerlang.

Bila ditanya apakah rahsia kejayaan mereka, mereka menjawab : " The woods are lovely, dark and deep but I have promises to keep and miles to go before I sleep."
Maksudnya " Taman itu indah, gelap dan tebal tetapi saya mempunyai temujanji yang mesti ditunaikan dahulu sebelum saya tidur."
"The heights by great men reached and kept were not attained by sudden fight. But while their companions sleep were toiling upwards in the night."- Longfellow
Maksudnya " Pencapaian kerjaya yang tinggi oleh orang-orang ternama tidak didapati serta merta tetapi mereka bekerja keras sehingga larut malam pada waktu sahabat-sahabat mereka sedang nyenyak tidur. "

Ini jelas menunjukkan mereka meminimakan waktu tidur untuk mencapai kejayaan dalam hidup mereka.
Sekarang kita kembali kepada perbincangan solat tahajud. Apakah kebaikan dan kelebihan yang kita perolehi dari mengerjakan solat tahajud sedangkan ketika itulah manusia sedang nyenyak tidur.

Dari segi fikiran logik, kita tidak akan faham bahawa suruhan Allah itu mendatangkan kebaikan. Solat tahajud meneguhkan iman kita, jiwa kita, mental kita untuk menghadapi masalah hidup duniawi dan lain-lain lagi yang Allah Maha Mengetahui.

Dari segi sains perubatan pula, kita akan menyedut oksigen khusus yang wujud di atmosfera bumi antara lebih kurang jam tiga pagi hingga terbit matahari dan menggerakkan otot-otot di dalam badan kita ke arah menyegarkan badan dan melicinkan gerak saliran darah. Kedua-dua oksigen dn gerak otot itu sangat penting dalam memastikan kesihatan tubuh badan manusia. Oksigen itu hilang dari atmosfera bumi selepas matahari terbit dan tidak datang lagi sehingga esok pagi. Hanya manusia yang bangun pada waktu ini dapat menikmati oksigen tersebut. Mereka yang bangun tidur lewat tidat merasa nikmat oksigen ini.

Solat tahajud juga boleh menjauhkan penyakit buah pinggangyang selalu menyerang orang yang banyak tidur dan bangun lewat dari tidur malam.


SHARINA MOHD DIAH
Best student =)
SEMOGA SAME2 MENDAPAT BARAKHAH
Amin..
UNISEL